Badania CATI

Badania CATI

Badania CATI

CATI Co to jest i na czym polegają badania CATI?

W dzisiejszych czasach badanie opinii publicznej nie jest dla nikogo żadną nowością. Niemalże codziennie napotykamy na różnego rodzaju ankiety i kwestionariusze, które możemy wypełnić. Często też różnego rodzaju ankieterzy zaczepiają nas na ulicy i proszą o poświęcenie chwili czasu, w celu przeprowadzanie ankiety. Ostatnimi czasy dużo popularniejszą formą ankietowania i pozyskiwania informacji w danej dziedzinie jest badanie CATI.

CATI, czyli Computer Assisted Telephone Interview

CATI jest wywiadem telefonicznym, który jest wspomagany przez komputer. W odróżnieniu od badań jakościowych ta metodologia nastawiona jest na ilość pozyskanych respondentów. Jest to jedna z najbardziej skutecznych ostatnimi czasy form zdobywania informacji poprzez badanie opinii publicznej. Badania CATI są charakterystyczne dla ilościowych badań rynku.

CATI w praktyce

Jak łatwo można się domyślić wywiad z respondentem, który przeprowadzany jest metodą CATI polega na rozmowie telefonicznej. Konsultant, bądź konsultantka przeprowadzająca ankietę­ zadaje respondentowi pytania, a jego odpowiedzi zaznacza w specjalnie przygotowanym do tego programie komputerowym, który pozwala w prosty i bardzo szybki sposób tworzyć bazy danych, przechowywać i przedstawić całościowe wyniki na podstawie wszystkich przeprowadzonych badań. Numery telefonów do osób, które są typowane do ankiet metodą CATI pobierane są na ogół z ogólnodostępnych baz danych, bądź też metodą RDD­ czyli losowego wybierania przypadkowych cyfr składających się na numer telefonu. Występują też bazy danych płatnę w których występuje szeroki podział respondentów co znacznie ułatwia targetowanie np: mieszkańcy danej miejscowości, regiony, podział płci, przynależność do społeczności.

Warto dodać że badania telefoniczne są anonimowe i nie powinny wymagać podawania danych osobowych respondenta. Badania CATI mają swojego brata bliźniaka, czyli CAWI­ (Computer-Assisted Web Interview) wywiady internetowe w oparciu o ankiety przygotowane na odpowiednich stronach internetowych.

About Redakcja

RPFB to wiodący internetowy portal zajmująca się zagadnieniami badań rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem