Badania rynku pierwotne i wtórne: czym są i jaka jest różnica

Badania rynku pierwotne i wtórne: czym są i jaka jest różnica

Na najwyższym poziomie dane z badań rynkowych można podzielić na typy wtórne i pierwotne. Zarówno badania pierwotne, jak i wtórne mogą mieć charakter jakościowy lub ilościowy.

Badania rynku pierwotne

badania pierwotne to oryginalne badania przeprowadzone przez Ciebie (lub firmę, którą zatrudnisz) w celu zebrania danych specjalnie dla Twojego obecnego celu. Metody gromadzenia danych pierwotnych różnią się w zależności od celów badań, a także rodzaju i zakresu poszukiwanych informacji.

Możesz przeprowadzić ankietę, wywiad lub grupę fokusową, obserwować zachowanie lub przeprowadzić eksperyment.  

Grupy fokusowe

Badania obejmują gromadzenie grupy osób w pokoju. Osoby te pasują do docelowej grupy demograficznej w zależności od danego produktu lub usługi. 
Moderator grupy zachęca uczestników do uczciwej, otwartej dyskusji, zbierając opinie, które mogą dalej ukierunkować Twoje wysiłki rozwojowe.

Wywiady pogłębione

Podobnie jak grupy fokusowe, wywiady indywidualne są jakościową metodą badania rynku. Aby uprościć sprawę, pomyśl o wywiadach indywidualnych jak o grupach fokusowych z tylko jednym uczestnikiem i jednym moderatorem (ankieterką).

Eksperymenty

Eksperymenty obejmują testy naukowe, podczas których można przetestować określone zmienne i hipotezy. Testy te można przeprowadzać w kontrolowanych warunkach lub w terenie (warunki naturalne). Ta forma badania rynku ma zawsze charakter ilościowy.

Ankiety

Ankiety są prawdopodobnie najbardziej znaną i stosowaną metodą badań rynkowych. Ankiety mają różne kształty i rozmiary, od małej „karty opinii” na stole w Twojej ulubionej restauracji po niekończące się ankiety internetowe.

Obserwacje

Badania obserwacyjne mogą przybierać różne kształty i rozmiary. Monitorowanie mediów społecznościowych może pomóc Ci śledzić szczere rozmowy na temat Twojej branży, firmy i konkurencji. Ile ludzie mówią o Twojej marce w porównaniu do marek konkurencyjnych? Czy to, co mówią, jest pozytywne czy negatywne?


Zlecając badania pierwotne, będziesz osobą, która otrzyma te surowe dane bezpośrednio i zostaną one zebrane specjalnie dla twoich bieżących potrzeb badawczych.

Badania rynku wtórne

badania wtórne obejmują wyszukiwanie istniejących danych, które zostały pierwotnie zebrane przez kogoś innego. Czasami nazywane „badaniem zza biurka” (ponieważ można je wykonać zza biurka), technika ta obejmuje badanie i analizę istniejących badań i danych; stąd nazwa „badania wtórne”. 

Badania dodatkowe są często bezpłatne i coraz bardziej dostępne dzięki Internetowi. To, co znajdziesz, zastosujesz w swoim osobistym problemie badawczym, ale znalezione dane nie zostały pierwotnie zebrane przez Ciebie ani nie zostały uzyskane w celu, w jakim ich używasz.

Twoim zadaniem jako drugiego badacza jest wyszukanie tych źródeł, uporządkowanie i zastosowanie danych do konkretnego projektu, niezależnie od tego, czy jest to wielkość rynku, segmentacja, czy cokolwiek to może być, a następnie podsumowanie / wizualizacja w sposób, który ma dla Ciebie sens. 
Wadą jest oczywiście to, że możesz nie być w stanie znaleźć informacji z badań rynku wtórnego wystarczająco konkretnych (lub wystarczająco aktualnych) dla swoich celów.

Przykładowe źródła pozyskiwania badań rynku wtórnego.

Raporty

Raporty z badań rynkowych to kolejne możliwe źródło informacji, o czym może powiedzieć każdy, kto kiedykolwiek wyszukał w Google nazwę branży, którą jest zainteresowany, i „badania rynku”. Za opłatą mogą zapewnić doskonały przegląd branży, w tym dane ilościowe, których nie znajdziesz nigdzie indziej

Publikacje branżowe

Publikacje branżowe , takie jak czasopisma i artykuły informacyjne, z których większość udostępnia swoje treści w Internecie, są doskonałym źródłem szczegółowych danych o produktach, branżach i konkurentach związanych z określonymi branżami.

Firmowe strony www

Firmowe strony internetowe mogą być wirtualnymi kopalniami informacji. Spółki publiczne będą miały sekcje relacji inwestorskich pełne raportów rocznych, ustaleń regulacyjnych i prezentacji dla inwestorów, które mogą zapewnić wgląd w wyniki zarówno poszczególnych spółek, jak i całej branży.

Statystyki rządowe

Statystyki rządowe są szeroko dostępne i łatwo dostępne w Internecie i mogą dostarczać informacji związanych między innymi z wysyłkami produktów, działalnością handlową , zakładaniem firm, patentami, cenami i trendami gospodarczymi.


Cel każdego badania określa, czy należy gromadzić dane pierwotne, czy wtórne. Na przykład, jeśli firma zamierza wejść na rynek odzieży damskiej i chce mieć rynek indyjski, może skorzystać z danych wtórnych, takich jak raporty branżowe i artykuły prasowe, a jeśli chce zbadać preferencje konsumentów dotyczące nowego rodzaju tkaniny, stylu , to musi przeprowadzić podstawowe badania, takie jak ankiety.

Zwykle gromadzenie danych pierwotnych jest kosztowne i bardziej czasochłonne niż dane wtórne, ale służy konkretnej potrzebie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *