Opinia publiczna może być zdefiniowana jako „złożony zbiór opinii wielu różnych osób i suma wszystkich ich poglądów”. Badania opinii publicznej są sposobem na zmierzenie opinii dużej populacji poprzez badanie losowej próby tej populacji za pomocą ankiet, szczegółowych wywiadów i dyskusji grup fokusowych.
Badania opinii publicznej są wykorzystywane od lat 30. XX wieku w wielu dyscyplinach akademickich – politologii, psychologii, mediach, komunikacji i historii – ale są również szeroko stosowane do celów pozaakademickich, takich jak sondaże opinii publicznej i do prowadzenia kampanii politycznych.
Co to są badania opinii publicznej?
Badania opinii publicznej to planowane, jednokierunkowe, systematyczne gromadzenie informacji opartych na opiniach od osób publicznych, prywatnych i przedstawicieli przedsiębiorstw lub innych podmiotów przez jednostki badawcze.
Wykorzystuje się metody i techniki ilościowe lub jakościowe w celu zapewnienia wglądu i wsparcia przy podejmowaniu decyzji. Niektóre techniki zbierania są następujące:
- panele badawcze online
- wirtualne lub osobiste grupy fokusowe lub mini-grupy
- pogłębione wywiady
- ankiety telefoniczne, pocztowe, internetowe
Badania obejmują projektowanie i testowanie metod gromadzenia danych; samo zbieranie danych, w tym pobieranie próbek, wprowadzanie danych, kodowanie; pierwotna analiza danych; oraz zwoływanie paneli internetowych i zarządzanie nimi.
Ankiety ilościowe z ustrukturyzowanymi kwestionariuszami są najbardziej znaną metodologią, ale badania jakościowe, takie jak grupy fokusowe i obserwacja zachowania, mogą również dostarczyć cennych danych. Wyzwanie w projektowaniu badań polega na tym, że na odpowiedzi ankiety ma wpływ kontekst ankiety i subtelne niuanse sformułowania pytania: Ujawnia to wpływ zjawisk, które same w sobie są interesujące dla studenta opinii publicznej, takich jak uprzedzenia społeczne, ale które są także przeszkodą w dokładnych badaniach.
Zawsze mnie ciekawił o czym są te badania opinii publicznej, o których tak często wspominają w mediach.