Segmentacja rynku – definicja i typy

Segmentacja rynku – definicja i typy

Segmentacja rynku jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi dla marketerów umożliwiającym dotarcie do właściwej grupy docelowej. Ułatwia im spersonalizowanie kampanii, skupienie się na tym, co jest konieczne i grupowanie podobnych klientów w celu dotarcia do określonej grupy odbiorców w opłacalny sposób. Segmentacja rynku jest wykorzystywana przez marketerów od późnych lat XX wieku. Choć może wydawać się to proste, jest bardzo przydatne przy tworzeniu każdego planu marketingowego. Kluczem do tego wszystkiego są dane, obfitość danych daje wgląd w to, jak wygląda twój idealny klient, dzięki czemu możesz kierować do nich spersonalizowane treści, które naprawdę do nich przemawiają.

Co to jest segmentacja rynku?

Segmentacja rynku to proces dzielenia rynku potencjalnych klientów na różne grupy i segmenty na podstawie określonych cech. Członkowie tych grup mają podobne cechy i zwykle mają jeden lub więcej wspólnych aspektów.

Istnieje wiele powodów, dla których dokonuje się segmentacji rynku. Jednym z głównych powodów, dla których marketerzy zajmujący się segmentami rynku jest to, że mogą tworzyć niestandardowe połączenia marketingowe dla każdego segmentu i odpowiednio je zaspokajać.
Koncepcję segmentacji rynku wymyślił Wendell R. Smith, który w swoim artykule „Różnicowanie produktów i segmentacja rynku jako alternatywne strategie marketingowe” zauważył „wiele przykładów segmentacji” w 1956 roku. Obecna segmentacja rynku istnieje zasadniczo w celu rozwiązania jednego z głównych problemów związanych z marketingiem; więcej konwersji. Większa konwersja jest możliwa dzięki spersonalizowanym kampaniom marketingowym, które wymagają od marketerów segmentacji rynku i opracowania lepszych strategii produktowych i komunikacyjnych zgodnie z potrzebami segmentu.

Podstawy segmentacji rynku

Segmentacja polega na podzieleniu grupy na podgrupy zgodnie z pewnymi ustalonymi „podstawami”. Podstawy te zalezą się od wieku, płci itp. Do czynników psychograficznych, takich jak postawa, zainteresowanie, wartości itp.

Płeć

Płeć jest jedną z najprostszych, ale najważniejszych podstaw segmentacji rynku. Zainteresowania, potrzeby i potrzeby mężczyzn i kobiet różnią się na wielu poziomach. Dlatego marketerzy koncentrują się na różnych strategiach marketingowych i komunikacyjnych dla obu. Ten rodzaj segmentacji jest zwykle obserwowany w przypadku przemysłu kosmetycznego, odzieżowego i jubilerskiego itp.

Grupa wiekowa

Segmentacja rynku według grup wiekowych odbiorców to świetna strategia spersonalizowanego marketingu. Większość produktów na rynku nie jest uniwersalna do użytku przez wszystkie grupy wiekowe. Dlatego segmentując rynek według docelowej grupy wiekowej, marketerzy tworzą lepsze strategie marketingowe i komunikacyjne oraz uzyskują lepsze współczynniki konwersji.

Dochód

Dochód decyduje o sile nabywczej grupy docelowej. Jest to również jeden z kluczowych czynników decydujących o tym, czy sprzedać produkt jako potrzebę, pragnienie czy luksus. Marketerzy zwykle dzielą rynek na trzy różne grupy, biorąc pod uwagę  dochody. To są:

  • Grupa o wysokich dochodach
  • Grupa o średnich dochodach
  • Grupa o niskich dochodach

Podział ten różni się również w zależności od produktu, jego zastosowania i obszaru działalności

Miejsce

Miejsce, w którym żyją docelowi odbiorcy, ma największy wpływ na decyzję o zakupie. Osoba mieszkająca w górach będzie miała mniejsze zapotrzebowanie na lody lub nie będzie miała go wcale, odwrotnie niż osoba mieszkająca na pustyni.

Zawód

Zawód, podobnie jak dochód, wpływa na decyzję odbiorców o zakupie. Potrzeba przedsiębiorcy może być luksusem dla pracownika sektora rządowego. Istnieje nawet wiele produktów przeznaczonych dla odbiorców zajmujących się określonym zawodem.

Stosowanie

Wykorzystanie produktu działa również jako segmentacja. Użytkownik może zostać oznaczony jako ciężki, średni lub lekki użytkownik produktu. Odbiorców można również podzielić na segmenty na podstawie ich świadomości na temat produktu.

Styl życia

Oprócz czynników fizycznych marketerzy dzielą rynek również na segmenty według stylu życia. Styl życia obejmuje podzbiory, takie jak stan cywilny, zainteresowania, hobby, religia, wartości i inne czynniki psychograficzne, które wpływają na podejmowanie decyzji przez jednostkę.

Rodzaje segmentacji rynku

Istnieje wiele różnych rodzajów segmentów rynku, które możesz utworzyć. Poniżej znajdują się cztery główne metody segmentacji rynku . Możesz również utworzyć więcej niszowych segmentów w ramach poniższych typów.

Segmentacja demograficzna

Segmentacja demograficzna jest najbardziej podstawową i najczęściej stosowaną formą segmentacji. Odnosi się do podziału odbiorców na podstawie obserwowalnych różnic opartych na ludziach. Cechy te obejmują wiek, płeć, stan cywilny, wielkość rodziny, zawód, poziom wykształcenia, dochód, rasę, narodowość i religię.

Połączenie segmentacji demograficznej z innymi typami może jeszcze bardziej zawęzić rynek. Zaletą tego rodzaju segmentacji jest to, że pozyskiwanie danych do tej strategii jest stosunkowo łatwo dostępne i tanie w uzyskaniu.

Niektóre produkty są wyraźnie ukierunkowane na konkretną grupę demograficzną. Na przykład jedna firma zajmująca się pielęgnacją ciała może wytwarzać dwa antyperspiranty – jeden oznaczony jako dezodorant męski, a drugi jako dezodorant damski.

Firmy motoryzacyjne często segmentują odbiorców według dochodów i wprowadzają na rynek różne marki i modele samochodów dla każdego segmentu. Jedna marka może mieć modele luksusowe, kompaktowe czy użytkowe.

Segmentacja geograficzna

Segmentacja geograficzna dzieli rynek na podstawie lokalizacji. Położenie klienta może pomóc lepiej zrozumieć jego potrzeby i umożliwić wysyłanie reklam związanych z lokalizacją.

Istnieje kilka rodzajów segmentacji geograficznej. Najbardziej podstawową jest identyfikowanie użytkowników na podstawie ich lokalizacji, takich jak kraj, województwo, okręg i kod pocztowy. Można także zidentyfikować konsumentów na podstawie cech obszaru, na którym żyją, takich jak:

  • gęstość zaludnienia
  • klimat (średnia temperatur, opadów deszczu, śniegu, itp.)
  • obszar miejski, podmiejskie czy wiejski

Podział rynku według lokalizacji ma kluczowe znaczenie, jeśli chcesz kierować reklamy do osób z określonego obszaru, na przykład jeśli reklamujesz małą lokalną firmę. Może być również przydatny, jeśli kierujesz reklamy na szeroki obszar, ponieważ umożliwia dostosowanie wiadomości do regionalnych różnic w języku, zainteresowaniach, normach i innych atrybutach, a także różnych potrzeb ludzi w różnych regionach.

Być może konieczna będzie zmiana języka wiadomości w zależności od regionu, na który kierujesz reklamy. Ludzie mieszkający w różnych krajach mogą mieć także różne zainteresowania. Na przykład baseball jest bardzo popularny w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy w Europie króluje piłka nożna. Jeśli sprzedajesz sprzęt sportowy lub publikujesz artykuły sportowe, zechcesz wziąć pod uwagę te odmienne preferencje.

Firmy mogą również brać pod uwagę różne potrzeby w różnych regionach. Na przykład firma odzieżowa będzie wyświetlać reklamy cieplejszej odzieży osobom mieszkającym w chłodniejszych klimatach, a odwrotnie – osobom mieszkającym w cieplejszym klimacie.

Osoby należące do różnych regionów mogą mieć różne powody, aby używać tego samego produktu. Segmentacja geograficzna pomaga marketerom tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe dla wszystkich.

Segmentacja behawioralna

Możesz także segmentować swój rynek na podstawie zachowań konsumentów, szczególnie w odniesieniu do twojego produktu. Podział odbiorców na podstawie zachowań, które wyświetlają, umożliwia tworzenie wiadomości dostosowanych do tych zachowań. Wiele działań, na które możesz spojrzeć, dotyczy tego, jak ktoś wchodzi w interakcję z twoim produktem, witryną, aplikacją lub marką.
Niektóre rodzaje zachowań, na które należy spojrzeć, obejmują:

  • Zwyczaje zakupowe online: możesz rozważyć zwyczaje zakupowe online użytkowników we wszystkich witrynach, ponieważ może to korelować z prawdopodobieństwem dokonania zakupu online w Twojej witrynie.
  • Działania podejmowane w witrynie: możesz śledzić działania podejmowane przez użytkowników na twoich stronach online, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób z nimi korzystają. Możesz spojrzeć na to, jak długo ktoś pozostaje w Twojej witrynie, czy czyta artykuły aż do końca, rodzaje treści, na które klika i więcej.
  • Poszukiwane korzyści: odnosi się do potrzeby, którą klient próbuje spełnić, kupując produkt.
  • Wskaźnik użycia: Możesz kategoryzować użytkowników na podstawie wskaźnika zużycia. Twoje informacje będą się różnić w zależności od tego, czy ktoś jest dużym, średnim, małym użytkownikiem lub nie użytkuje Twojego produktu.
  • Lojalność: po pewnym czasie użytkowania produktu klienci często rozwijają lojalność wobec marki. Możesz kategoryzować klientów w oparciu o ich lojalność wobec Twojej marki i odpowiednio dostosować wiadomości.

Dane behawioralne są przydatne, ponieważ odnoszą się bezpośrednio do tego, jak ktoś wchodzi w interakcję z Twoją marką lub produktami. To może pomóc skuteczniej sprzedawać im produkty.

Możesz zbierać te dane korzystając z narzędzi do analityki od Google.

Segmentacja psychograficzna

Segmentacja psychograficzna jest podobna do segmentacji demograficznej, ale dotyczy cech bardziej mentalnych i emocjonalnych. Atrybuty te mogą nie być tak łatwe do zaobserwowania jak dane demograficzne, ale mogą dać cenny wgląd w motywy, preferencje i potrzeby odbiorców. Zrozumienie tych aspektów odbiorców może pomóc w tworzeniu treści, które bardziej do nich przemawiają. Niektóre przykłady cech psychograficznych obejmują cechy osobowości, zainteresowania, przekonania, wartości, postawy i styl życia.
Ten proces segmentacji opiera się na założeniu, że na zachowanie kupujących może wpływać ich osobowość i styl życia. Osobowość to połączenie cech, które tworzą charakter jednostki i obejmują nawyki, cechy, nastawienie, temperament itp. Styl życia to sposób, w jaki człowiek żyje swoim życiem.

Jeśli okaże się, że członkowie segmentu demograficznego reagują inaczej na Twoje treści, możesz dodać pewne informacje psychograficzne. Chociaż dane demograficzne dostarczają podstawowych faktów na temat tego, kim są Twoi odbiorcy, psychografia daje ci wgląd w to, dlaczego ludzie decydują się na zakup lub nie twojego produktu, klikają lub ignorują Twoją reklamę i w inny sposób wchodzą z Tobą w interakcje niż to zaplanowane.

Załóżmy, że jesteś firmą zajmującą się produkcją mebli i wystroju wnętrz, a segment rynku obejmuje nowożeńców w wieku 20 i 30 lat, których dochód gospodarstwa domowego przekracza 60 000 zł. Niektórzy członkowie tego segmentu dokonują konwersji, a inni nie. Po dodaniu do mieszanki informacji psychograficznych może się okazać, że ludzie, którzy kupują twoje produkty, często cenią sobie towarzyski styl życia, przyjaźnie oraz są świadomi ekologi. Na podstawie tych informacji możesz utworzyć reklamę podkreślającą te wartości

Osobowość i styl życia w znacznym stopniu wpływają na decyzję zakupową i nawyki danej osoby. Osoba prowadząca bogaty styl życia może rozważyć konieczność posiadania klimatyzatora w każdym pokoju jako potrzebę, podczas gdy osoba mieszkająca w tym samym mieście, ale prowadząca konserwatywny styl życia może uznać to za luksus.

Inne metody segmentacji rynku

Segmentacja demograficzna, psychograficzna, behawioralna i geograficzna są uważane za cztery główne typy segmentacji rynku, ale istnieje również wiele innych strategii, z których można skorzystać. Oto kilka innych metod, które możesz chcieć przyjrzeć się.

  • Segmentacja wartości: Niektóre firmy podzielą rynek na podstawie „wartości transakcyjnej” swoich klientów – ile prawdopodobnie wydadzą na swoje produkty. Aby określić wartość transakcyjną klienta, możesz spojrzeć na dane dotyczące poprzednich zakupów, takie jak liczba, częstotliwość  i wartość zakupionych produktów.
  • Segmentacja firmograficzna: Firmy typu business-to-business (B2B) mogą stosować segmentację firmograficzną do podziału firm na rynku. Jest to podobne do segmentacji demograficznej wśród indywidualnych konsumentów, ale zamiast tego analizuje cechy firm, które mogą zostać klientami. Przykłady danych do obejrzenia obejmują branżę, przychody, liczbę pracowników i lokalizację.
  • Segmentacja pokoleniowa: Można segmentować konsumentów według generacji, które obejmują Gen Z, Millenials, Generation X, Baby Boomers. Uważa się, że te pokolenia mają pewne preferencje, zachowania, cechy osobowościowe i przekonania. Oczywiście nie każdy członek pokolenia jest taki sam, ale segmentacja pokoleniowa może dać ci dodatkowy wgląd w odbiorców.
  • Segmentacja według cyklu życia: Możesz także podzielić swój rynek na grupy na podstawie tego, gdzie się znajdują. Chodzenie na studia, ślub i posiadanie dzieci to przykłady kluczowych wydarzeń życiowych do rozważenia. Ludzie na różnych etapach życia potrzebują różnych rzeczy. Na przykład przyszli studenci mogą potrzebować mebli do mieszkania. Nowi rodzice będą chcieli kupić żywność dla niemowląt.
  • Sezonowa segmentacja: ludzie kupują także różne produkty o różnych porach roku ze względu na ich sezon. Duże święta, takie jak Boże Narodzenie i Chanuka, również znacząco wpływają na zachowania zakupowe. Branża FMCG często korzysta z tej segmentacji dla swoich produktów sezonowych.

Dane segmentacyjne

Bazy danych i Badania rynku to główne źródło pozyskiwania danych o preferencjach naszych klientów.

  • Wywiady : Porozmawiaj z kilkoma osobami, które są zasadniczo reprezentatywne dla Twojej grupy docelowej. Pogłębione wywiady pozwalają zebrać przydatne dane jakościowe, aby naprawdę zrozumieć, co powoduje, że klienci się denerwują. Problem polega na tym, że badania fokusowe mogą być drogie i trudne do przeprowadzenia. A niewielki rozmiar próbki oznacza, że ​​nie zawsze mogą być reprezentatywni dla osób, do których próbujesz dotrzeć.
  • Ankiety : Ankiety pozwalają dotrzeć do większej liczby osób niż wywiady, ale uzyskanie wnikliwych odpowiedzi może być trudniejsze.
  • Dane klientów: możesz mieć dane na temat tego, co klienci kupują od ciebie, takie jak dane pochodzą z kart lojalnościowych, lub z historii zakupów online dla działalność e-commerce. Możesz użyć tych danych, aby uzyskać wgląd w rodzaje produktów, którymi interesują się Twoi klienci i co może skłonić ich do zakupu. Na przykład, czy zniżki znacznie zwiększają ich skłonność do zakupów? W takim przypadku mogą być dość spontaniczni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *