Franczyza w Europie jest na dobrej drodze do dalszego pozytywnego wzrostu. 28 narodów składających się na Unię Europejską reprezentuje jednolity rynek ponad 500 milionów konsumentów. Choć większość działających w Europie franchisingu ma pochodzenie europejskie, wiele firm amerykańskich planuje w najbliższej przyszłości rozszerzyć i uruchomić jednostki franczyzowe w UE.
Statystyki:
- Franczyza McDonalds zarobił więcej dochodów w UE niż w zeszłym roku w USA i oczekuje, że trend ten będzie kontynuowany. Sprzedaż licencji sieci zwiększyła się w 2014 r. O 2% w UE, zastępując po raz kolejny USA jako największe źródło dochodów. Sprzedaż wzrosła również o 5,4% w regionach APMEA (Azja-Pacyfik, Bliski Wschód i Afryka).
- Branża franczyzowa kwitnie w Wielkiej Brytanii od czasu recesji w 2008 roku. Wartość sprzedaży franczyzy wynosi 13,7 miliarda rocznie w sprzedaży.
- 48 procent amerykańskich franczyzodawców działających w UE ocenia Wielką Brytanię jako najlepszy region do ekspansji, a Niemcy i Francja oferują również dobre perspektywy rozwoju franczyzy.
- Spośród marek franchisingowych opracowanych i działających w UE około 80 procent pochodzi z krajów UE.
- W 1972 r. Europejska Federacja ds. Etyki na Franczyzę została utworzona przez Europejską Federację Franczyzy, aby służyć jako wskazówki dotyczące odpowiedzialnych praktyk w “franchisingach biznesowych”. Od tego czasu Kodeks został zaktualizowany, aby odzwierciedlić obecne praktyki biznesowe.
- EF składa się z 21 stowarzyszeń członkowskich, które reprezentują franczyzodawców w różnych krajach europejskich. Franczyzodawcy należący do tych stowarzyszeń są zatem stowarzyszeni z EFR i stosują się do Kodeksu. Członkowie stowarzyszeń EFF zyskują wiarygodność jako renomowana firma franchisingowa, która zajmuje się etycznym franchisingiem.
- Europejska Federacja Franczyzy szacuje, że w UE działa 8500 odrębnych marek franczyzowych w porównaniu do około 2500 amerykańskich marek.
- Prawie jedna trzecia amerykańskich franczyzodawców uważa, że przyszły potencjał ekspansji do UE jest “wybitny”. Według badań przeprowadzonych przez William Rosenberg International Centre of Franchising na University of New Hampshire, 66 procent amerykańskich franczyzodawców obecnie nie działa w Europie i planuje rozszerzyć się na rynek UE.
- Europa Zachodnia przewodzi UE w sprzedaży detalicznej i przewyższa Amerykę Północną. Przychody detaliczne w UE przekroczyły w tym dziesięcioleciu ponad 1 bilion USD.
Franczyza to piękny biznes, bardzo niedoceniany w naszym kraju, gdzie brakuje edukacji przedsiębiorczości.