Raport branży handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii 2016

Raport branży handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii 2016

Rok 2016 był udany i ekscytujący dla brytyjskiej branży detalicznej po gruntownym wyleczeniu z niskiego poziomu recesji w 2008 r. i utrzymujących się następstw w kolejnych latach, branża od tego czasu rosła w siłę, rozwijając się w bezprecedensowy poziom dochodów i różnorodności produktów. Większa gama produktów detalicznych jest dostępna dla brytyjskich konsumentów niż kiedykolwiek wcześniej. Branża detaliczna nadal jest zdominowana przez supermarkety, coraz bardziej możliwe jest generowanie znacznych obrotów w tak różnych branżach, jak kosmetyki czy gry wideo. W czołówce trendów mających wpływ na branżę detaliczną znajdują się innowacje technologiczne: handel elektroniczny, handel detaliczny online i alternatywy dla fizycznych nośników stanowią poważne przeszkody dla tradycyjnych sklepów. Jednocześnie zarówno badania dochodów, jak i konsumentów wskazują, że nadal istnieje duży rynek dla klientów, którzy nie lubią robić zakupów w sieci. Oprócz tego, czynniki polityczne i wartości posiadane przez konsumentów z dużym prawdopodobieństwem będą miały zauważalny wpływ na branżę w nadchodzących miesiącach i latach.

Trendy detaliczne: przegląd

Na początek, jak duży jest przemysł detaliczny w Wielkiej Brytanii? Gdzie Brytyjczycy lubią robić zakupy i jakie rzeczy kupują? Rozważ następujące fakty i liczby:

  • W Wielkiej Brytanii znajduje się 192 000 zarejestrowanych płatników VAT , którzy wspólnie prowadzą 290 315 punktów sprzedaży detalicznej
  • Brytyjski sektor detaliczny zatrudnia ponad 3 miliony osób , z czego 52% to kobiety, a prawie jedna trzecia z nich to osoby poniżej 25 roku życia
  • W 2016 r. Sprzedaż detaliczna w Wielkiej Brytanii wygenerowała sprzedaż o wartości 358 miliardów funtów , co stanowi 5% całkowitego PKB Zjednoczonego Królestwa, co stanowi wzrost o 37 miliardów funtów w porównaniu z poprzednim rokiem.
  • Po dłuższym okresie rekonwalescencji spowodowanym wspomnianą recesją wartość pieniężna brytyjskiego sektora detalicznego od 2013 r. Stale rośnie, wzrastając o 5,1%
  • W branży detalicznej dominują supermarkety: czterema największymi detalistami w kraju są Tesco, Sainsbury’s, Wal-Mart i Morrison’s. Na drugim miejscu znajdują się domy towarowe, takie jak John Lewis lub Marks & Spencer .

Poniżej przeanalizujemy niektóre z najważniejszych trendów mających wpływ na branżę detaliczną w chwili obecnej iw niedalekiej przyszłości.

Zakupy online a sklepy fizyczne

Znaczenie zakupów online dla branży detalicznej w Wielkiej Brytanii jest prawie niemożliwe do ocenienia. Usługa ta przeszła niesamowicie gwałtowny wzrost w ciągu ostatniej dekady, od skromnych początków zaledwie 1,8 miliarda funtów przychodu w 2000 r., Do imponującego 35,3 miliarda funtów w 2013 r., A ta tendencja wzrostowa nadal rośnie (sprzedaż detaliczna online 16,8%całkowitego udziału detalicznego w 2016 r). Zakupy online stały się nie tylko większe, ale i szersze; gdzie niegdyś był ograniczony do książek i podobnych artykułów luksusowych, teraz nawet supermarkety regularnie oferują tę usługę. W niektórych przypadkach, takich jak media rozrywkowe, żadne fizyczne produkty nie są już sprzedawane. Naturalnie, błyskawiczne wejście na zakupy online skłoniło wielu komentatorów do rozsądnego postawienia pytania – w świecie, w którym lodówki kuchenne będą mogły wkrótce automatycznie zamówić cotygodniowe artykuły spożywcze, jest miejsce na tradycyjne supermarkety? W Wielkiej Brytanii przynajmniej odpowiedź brzmi “tak”. W 2013 r. 72% respondentów w brytyjskiej ankiecie zgłosiło zakup przedmiotów w sklepie co najmniej raz w miesiącu. Niezależnie od niepewności, jakie może napotkać brytyjski przemysł detaliczny, wygląda na to, że fizyczne sklepy będą się przynajmniej utrzymywały.

Brexit

Od marca 2017 r. Każdy poinformowany czytelnik najprawdopodobniej nie będzie czytać o potencjalnym wpływie Brexitu na dane sektory gospodarki, ale pozostaje faktem, że nieoczekiwane głosowanie Wielkiej Brytanii w sprawie opuszczenia UE w czerwcu zeszłego roku ma ogromne i dalekosiężne znaczenie. implikacje dla wielu branż na całym świecie. Brytyjska branża detaliczna nie jest wyjątkiem. Wartość funta szterlinga początkowo znacznie spadła zaraz po wynikach referendum, ale po jego odreagowaniu wiele osób spodziewało się, że krajowy przemysł detaliczny będzie w dużej mierze niezmieniony; rzeczywistość nie jest tak jednoznaczna. Sklepy odzieżowe, takie jak Next, przewidują znaczny wzrost cen w wielu swoich produktach, aby utrzymać marże zysku, a cena koszulek i spódnic wzrośnie aż o 5%. W przypadku brytyjskich sprzedawców detalicznych sprzedających swoje produkty przez internet, zbyt wysokie cła i podatki prawdopodobnie będą podbijać ceny z wielu rynków zagranicznych, chyba że Wielka Brytania zdecyduje się pozostać w Europejskim Obszarze Gospodarczym. Pomimo tego, że komentatorzy przewidują wzrost turystyki po dewaluacji funta, a co za tym idzie wzrost przychodów detalicznych , turystyka do Wielkiej Brytanii rzeczywiście znacznie spadła po referendum, które prawdopodobnie wpłynie na dochody detaliczne, zwłaszcza w okresach świątecznych.

Sektory wzrostu

Gry wideo

Jednym z sektorów handlu detalicznego, który odnotował największy wzrost w latach 2015-2016, były gry wideo. Nie powinno to dziwić osoby zainteresowane tematem, ponieważ w ostatnich latach gry wideo stały się jednym z największych sektorów rozrywki na świecie (wyceniono na 99,6 miliarda dolarów w 2016 r.) Według niektórych szacunków są nawet większe niż porównywalne sektory, takie jak film lub telewizja. W Wielkiej Brytanii sektor gier komputerowych został wyceniony na 4,9 miliarda funtów w 2015 roku trend wzrostowy od 2010 roku. Sektor gier wideo jest bardzo zróżnicowany, obejmując tradycyjne gry komputerowe odtwarzane na komputerach stacjonarnych, domowe konsole do gier wideo, przenośne konsole do gier wideo oraz niedawno odnoszące sukcesy sektory gier mobilnych. Wielka Brytania jest domem dla kilku sklepów detalicznych, które sprzedają gry wideo, takie jak HMV, Virgin Megastore lub CeX.

Pomimo rozwoju sektora, wielu komentatorów przewidywało spadek liczby stacjonarnych z grami wideo w tej dekadzie, ponieważ fizyczne nośniki stały się mniej popularne niż cyfrowe pobrania i gry online; statystyki przewidują tę prognozę, ponieważ przychody z pudełkowego oprogramowania spadły z 1,4 miliarda funtów w 2011 roku do 900 milionów funtówb w 2015 roku. Jednak paradoksalnie, niektóre sklepy stacjonarne odnotowały wzrost w tym samym okresie, ze względu na popularność odsprzedaży gier wideo. Sprzedaż gier z drugiej ręki jest sektorem gospodarki, który jest w pełni krajowy, i dlatego jest mało prawdopodobne, aby wpłynął na nie nadmierny wpływ Brexitu. Największym sukcesem w branży odsprzedaży gier wideo jest wspomniana CeX, sieć sprzedaży detalicznej, która kupuje i sprzedaje używane gry wideo, konsole i związane z nimi akcesoria i obecnie działa w dziesięciu krajach, posiadając licencję kilkudziesięciu franczyzobiorców. Co więcej, gry wideo są na tyle powszechne, że nie są już postrzegane jako rodzaj produktu dostępnego wyłącznie w specjalistycznych sklepach i są coraz częściej dostępne w głównych sklepach detalicznych, takich jak Tesco, Argos lub Amazon (rynek Amazon również umożliwia użytkownikom sprzedaż gier z drugiej ręki). Wszystko to sugeruje bardzo obiecującą perspektywę dla różnych sektorów gospodarki w branży gier wideo.

Zdrowie, uroda i kosmetyki

W 2016 r. Branża zdrowia i urody w Wielkiej Brytanii była najszybciej rozwijającą się gałęzią przemysłu, a jej przychody wzrosły o 5,7% w porównaniu z poprzednim rokiem; Rok 2016 był także pierwszym rokiem, w którym brytyjski przemysł kosmetyczny przekroczył 4 miliardy funtów. Trzy największe europejskie firmy zajmujące się kosmetykami powstały w Wielkiej Brytanii: The Body Shop, spółka zależna od L’Oreal, która sprzedaje produkty do pielęgnacji włosów i kosmetyków, perfumy, balsamy do ciała itp .; Lush Cosmetics, która oferuje podobną ofertę produktów do The Body Shop i podkreśla charakterystyczne aromaty i zapachy ich produktów; oraz Toni & Guy, ekskluzywna franczyza salonów fryzjerskich, która sprzedaje również produkty do pielęgnacji włosów i okulary.

Komentatorzy w dużej mierze przypisali ostatnie sukcesy brytyjskich firm zajmujących się zdrowiem i urodą dwa główne czynniki: rosnącą popularność tak zwanych “premium” produktów kosmetycznych (które stanowiły 2,4 miliarda funtów wartości brytyjskiego przemysłu w 2016 r.) Oraz rosnącą popularność jak wspomniano powyżej, zakupów online , które pozwalają brytyjskim firmom kosmetycznym łatwiej sprzedawać swoje produkty za granicą, tym samym rozwijając całkowicie nowe rynki. W nadchodzących latach wielu komentatorów oczekuje również zwiększonego zainteresowania konsumentów odpowiedzialnością za środowisko i produkcją ekologiczną. Pod tym względem produkty Lush Cosmetics wyprzedzają konkurencję: wszystkie produkty są przyjazne ekologom i wyraźnie reklamują, że nie przechowują produktów od firm stosujących testy na zwierzętach. The Body Shop tymczasem kładzie duży nacisk na przyjazność dla środowiska, pod hasłem “Wzbogać nie wykorzystywać”. Jak wspomniano powyżej, podobnie jak w przypadku większości sektorów gospodarki w Wielkiej Brytanii, Brexit postawił pod znakiem zapytania przyszłość brytyjskiego przemysłu kosmetycznego. Nie ma pewności, na przykład, czy Wielka Brytania pozostanie częścią Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, co miałoby znaczący wpływ na przemysł kosmetyczny, a zwłaszcza na jego zdolność do prowadzenia interesów z klientami za granicą. Od marca 2017 r. Pytania te pozostają bardzo otwarte.

Biżuteria

Sklepy jubilerskie były kolejnym ważnym sektorem w branży detalicznej, który odnotował wzrost w 2016 r. Sektor ten stale rośnie od początków recesji, od 5 miliardów funtów obrotów w 2008 r. Do 7,3 miliarda funtów w 2014 r. Trend ten w zeszłym roku, ze sprzedażą na tydzień wzrastającą o 7% w okresie od 2015 do 2016 r. Jednak wzrost ten nie może trwać w nieskończoność, ponieważ wydaje się, że istnieje pewna luka pokoleniowa w zakupach niektórych rodzajów biżuterii, w szczególności diamentów. W 2015 r. Sprzedaż diamentów spadła o dwa procent, po raz pierwszy spadły one w ciągu sześciu lat, a wielu komentatorów przypisuje tę tendencję zauważonemu brak zainteresowania wśród pokolenia Milenium na diamenty, być może ze względu na ich reputację i konotacje zostały “skreślone” ze względu na rosnącą świadomość nieetycznych warunków, w których są wydobywane i produkowane. Stąd, podobnie jak w branży kosmetycznej, branża biżuterii będzie musiała w większym stopniu promować standardy etyczne, których przestrzega; Kashmira Gander pisze, że “Aby nawiązać kontakt z [Millenialnymi], firmy muszą brać pod uwagę nowe wartości, takie jak etyczne pozyskiwanie, stosunek wartości do ceny i zrównoważony rozwój”. Poza tym brytyjski przemysł jubilerski osiąga właśnie sukces z zakupami online, podobnie jak inne sektory w branży detalicznej, w której w ostatnich latach powstało wiele sklepów internetowych .

Podsumowanie branży detalicznej w Wielkiej Brytanii

Branża detaliczna w Wielkiej Brytanii znajduje się na rozdrożu, gdy będziemy kontynuować działalność w 2017 r .; choć ostatnie lata były pomyślne i obiecujące w nadchodzących latach, przyszłość jest nadal tak niepewna jak nigdy dotąd. Branża będzie musiała zmagać się z różnorodnymi zmiennymi czynnikami, takimi jak rozwój technologiczny i innowacje, klimat polityczny w którym działa, oraz zmieniające się wartości etyczne klientów. Jednak trwający wzrost w szerokim zasięgu różnych sektorów gospodarki wskazuje, że branża jest bardziej niż zdolna i gotowa sprostać temu wyzwaniu.