Podatki w Unii Europejskiej

Podatki w Unii Europejskiej

UE nie jest bezpośrednio zaangażowana w gromadzenie ani ustalanie stawek podatkowych . O wysokość podatków, które płacimy, decyduje rząd kraju rezydenta podatkowego, a nie UE.

Rolą UE jest nadzór nad krajowymi przepisami podatkowymi , aby zapewnić ich zgodność z celami UE w różnych obszarach polityki. Obejmują one w szczególności:

  • Pobudzenie wzrostu gospodarki i zatrudnienia,
  • Zapewnienie swobodnego przepływu towarów, usług i kapitału na rynku wewnętrznym UE,
  • Zapewnienie, że firmy w jednym kraju nie mają nieuzasadnionej przewagi nad swoimi konkurentami w innych krajach,
  • Upewnienie się, że podatki nie dyskryminują konsumentów, pracowników i firm z innych krajów UE.

Decyzje UE w sprawach podatkowych wymagają jednomyślnej zgody rządów wszystkich państw członkowskich. Zapewnia to uwzględnienie interesów każdego kraju UE.

VAT i podatek akcyzowy

W przypadku niektórych podatków, takich jak podatek VAT lub paliwo, podatek od tytoniu i alkoholu (akcyzy), 28 rządów UE uzgodniło szeroką harmonizację zasad i minimalnych stawek opodatkowania, aby uniknąć zakłóceń konkurencji transgranicznej w UE.

Podatek dochodowy od osób prawnych i podatek dochodowy

W przypadku innych podatków, takich jak podatek dochodowy od osób prawnych i podatek dochodowy, głównym zadaniem UE jest zagwarantowanie, że zasady takie jak niedyskryminacja i swoboda przemieszczania się na rynku wewnętrznym nie zostaną naruszone. W tym celu skoordynowane podejście staje się coraz bardziej priorytetowe na szczeblu UE , a także w celu sprostania wspólnym wyzwaniom, takim jak uchylanie się od opodatkowania .

Dochody z podatków

UE nie ma wpływu na sposób, w jaki państwa dysponują pieniędzmi z podatków. Ponieważ jednak gospodarki UE stają się coraz bardziej współzależne, kraje, które wydają zbyt dużo i przechodzą do nadmiernego zadłużenia, mogą zagrozić wzrostowi gospodarczemu w innych krajach UE i stabilności strefy euro.

Aby zminimalizować to ryzyko, kraje UE starają się ściśle dostosować swoje polityki gospodarcze, częściowo na podstawie zaleceń Komisji . Niektóre z tych zaleceń mają wpływ na politykę podatkową państw członkowskich i mają na celu uczynienie ich bardziej sprawiedliwymi, wydajniejszymi i bardziej sprzyjającymi wzrostowi.

Podatki na rynku wewnętrznym

Usuwanie przeszkód podatkowych

Podatki dochodowe i podatki od przedsiębiorstw należą przede wszystkim do poszczególnych krajów UE. Nie powinny one jednak stanowić przeszkody dla mobilności w Europie zgodnie z prawem UE. Osoby przeprowadzające się do innego kraju UE lub firmy inwestujące za granicą mogą podlegać opodatkowaniu w dwóch lub więcej krajach i muszą mieć skomplikowane procedury administracyjne.
Istnieją umowy między większością krajów UE, aby uniknąć podwójnego opodatkowania. Jednakże mogą nie obejmować wszystkich rodzajów podatków i sytuacji transgranicznych i mogą nie być stosowane w praktyce lub mogą być niewystarczająco stosowane. Komisja podejmuje różne sposoby rozwiązania tych problemów. Obejmują one od rekomendacji do rządów skoordynowane rozwiązania, w razie konieczności, działania prawne w przypadkach dyskryminacji lub naruszenia prawa UE.

Standaryzowanie opodatkowanie towarów i usług

Rynek wewnętrzny umożliwia swobodny przepływ towarów i usług w UE. W celu ułatwienia wolnego handlu dla przedsiębiorstw – i aby uniknąć zakłóceń konkurencji między nimi – kraje UE zgodziły się dostosować swoje przepisy dotyczące opodatkowania towarów i usług.

W przypadku podatku VAT i podatku akcyzowego ustalono minimalne stawki opodatkowania i zasady ich poboru. Rządy mają swobodę stosowania własnych krajowych stawek podatkowych powyżej minimalnych stawek UE.

Komisja obecnie dąży do zreformowania systemu VAT w UE, aby ułatwić ochronę przed oszustwami, a po stronie dochodów – lepiej dla rządów.

Sprawiedliwe opodatkowanie

UE zwraca również szczególną uwagę na sprawiedliwe opodatkowanie przedsiębiorstw . Niektóre firmy stosują luki między systemami podatkowymi różnych krajów w celu “agresywnego planowania podatkowego”, aby płacić mniej podatków. Ścisła koordynacja i ożywiona wymiana informacji między organami podatkowymi poszczególnych krajów powinny temu zapobiec.

Rządy krajów UE muszą również zapewnić, że ich system opodatkowania osób prawnych jest otwarty i sprawiedliwy, nie pozwala na niesprawiedliwe znoszenie firm z innych krajów UE lub w inny sposób podważa podstawy opodatkowania w innych krajach. W tym celu rządy krajów UE zobowiązały się w kodeksie postępowania do zrzeczenia się takich praktyk.

Podatek od transakcji finansowych

Jedenaście krajów UE opracowuje obecnie wspólny system opodatkowania transakcji finansowych. Celem tego systemu jest zapewnienie, aby sektor finansowy w odpowiedni sposób przyczynił się do pokrycia kosztów recesji, ponieważ był źródłem jego pochodzenia (i podczas którego otrzymał znaczną pomoc publiczną).
Pomimo dużej międzynarodowej mobilności transakcji finansowych planowany podatek powinien generować wysokie przychody.